Beskrivning
En komplett kolvrings sats i original utförande till 1 motor.
880 kr
+ .020″ Överdimension
En komplett kolvrings sats i original utförande till 1 motor.
Innan du monterar kolvringarna på kolven, skjut in kolvringarna i cylinderloppet en åt gången med hjälp av en kolv så dom kommer rakt. Kontrollera att ändgapet är lika på alla ringar. Om du vill mäta ändgapet använd ett bladmått, Cadillacs verkstadshandböcker säger att det skall vara ett ändgap på minst 0,33mm. Max ändgapet enligt Cadillac är 0,73mm, är gapet större så betyder det att du får lite sämre kompression, är gapet mindre än 0,33mm så är det någonting som är fel.
För att få en bra anliggningsyta mellan cylinderloppen och kolvringarna måste dessa nötas in mot varandra.
Cylinderväggen skall vara krysshonad (lite uppruggad yta) när man monterar nya kolvringar. Topparna på denna yta kapas ned av kolvringarna vid inkörning. För att få en bra tätning mellan ring och cylindervägg måste man skapa ett ordentligt cylindertryck så att hela kolvringens omkrets tvingas ut mot cylinderväggen.
När du renoverat motorn låt den inte stå på tomgång. Låt motorn gå på lite högre varv den första halv timmen så får du bättre fart på oljepumpen och vattenpumpen alltså bättre smörjning och kylning. Belasta den lite grann med jämna mellanrum så får du ett högre tryck bakom kolvringarna och inkörningen underlättas.
Här får du måtten på de vanligaste cylinder dimensionerna. Skrapa bort sotet och mät då högst upp i cylindern i motorblocket, mät inte på kolven då kan det bli fel. Det går bra att mäta med ett vanligt skjutmått om du är noggrann
STD 4” = 101,60mm
+020” 102,11mm
+030” 102,36mm
+040” 102,62mm
+060” 103,12mm