Allmänt
Nytillverkad cabtub i original utförande, till 1 bil åtgår 2 cabtuber. Obs! läs texten nedan om Krokiga, böjda och skadade cabtuber.
3 315 kr
Nytillverkad cabtub i original utförande, till 1 bil åtgår 2 cabtuber. Obs! läs texten nedan om Krokiga, böjda och skadade cabtuber.
Byt båda cabtuberna samtidigt, byter du bara en så går den ena lättare än den andra och cabställningen går snett.
Så här får du ut luften ur systemet: Montera cabtuberna, slangarna och cabpumpen. Ta bort nivåpluggen som sitter på pumpen, tryck in en slang som passar exakt i hålet. Se till att det blir tätt mellan slangen och hålet. Stoppa ned slangen i en burk med automatlåde olja. Kör cabben upp och ned, se till att det hela tiden är olja i burken. Nu suger cabpumpen till sig den olja den behöver och trycker ut luften som bubblar upp i burken. Oljan skummar väldigt mycket och blandas med luft, vänta nu till oljan är klar och fin det kan ta ett par timmar. Sen kör du cabben upp och ned igen, upprepa detta till oljan är klar och fin utan luft inblandning. Det kan ta ett bra tag , men kan du vänta mellan körningarna cab upp och ned så är det lättare och få ett bra resultat. När allt verka Ok, vänta ett tag och och sug upp olja så att nivån är ett par cm under hålet sätt tillbaka nivåpluggen på pumpen som nu har rätt nivå med olja. Obs! kör bara pumpen upp och ned max 2 ggr sen måste den vila ett tag. Det är lätt att köra för mycket och bränna cabpumpens elmotor. Alltså ta det lugnt och stressa inte med detta så blir det kanonbra.
Observera att det behövs väldigt lite glapp i cab ställningens bussningar, eller små skador i cab ställningen, för att tuben inte skall gå spikrakt. Det kan även vara en skada i infästningarna så gör att cab tuben inte går riktigt rakt. Om belastningen inte är helt rak när kolvtången trycks ut av oljan så kommer trycket på stången att bli sned. Det som då händer är att kolvstången eller cab tubens rör blir krökt. Det är absolut ingen garanti på cabtuber som blir skadad på det viset. Tillverkaren påpekar detta väldigt tydligt, och dom har rätt i detta. Tuberna är väldigt långa på just 1954-56 och problemet ökar ju längre tuben blir, så man kan säga att konstruktionen Cadillac gjorde på just dessa årsmodeller inte var optimal för en sliten eller skadad cabställning så här 60 år senare. Men så är det, och vi kan inte be Cadillac backa bandet och göra konstruktionen annorlunda. Men dom insåg nog problemet och kortade ned längden på alla cabkolvar på senare årsmodeller. Så än en gång var försiktig och krök inte cabtuberna, för det blir inga nya på garantin.